Avui estic content. De fet, des d’ahir. Perquè feia uns dies que els webs del Grup Nació Digital, que tenen un servidor dedicat, no acabaven d’anar massa ràpid. El problema que havia detectat jo era, sobretot, per l’edició de notícies; si bé visitar les portades en general m’anava bé (tot i que algú se m’havia queixat que tardava més del compte a sortit tot), posar notícies era una mica feixuc.

De fet, si us mireu pàgines web de diaris amb moltes visites, veureu que, en general, la càrrega no és lenta: www.elpais.com, www.publico.es, www.3cat24.cat… En canvi, d’altres tot i ser ràpids fan algun salt, com www.vilaweb.cat, que normalment se’m para la carregar algun anunci, però just a sota de l’espai visible només entrar (i no es nota). També altres webs, com www.vadejocs.cat, tenen hores en què carreguen més lentes.

De fet, no m’he parat a treure una estadística detallada de quanta informació hi ha als diaris i webs del Grup Nació Digital. Així, a mà, hi tinc només les dades de www.blocdefotos.cat, i la cos ano es queda curta: més de 20.000 fotografies, 130.000 comentaris, i 23.000 vots en més de 10.000 fotos. Una quantitat de dades per manegar que, unint l’audiència, a més, de diaris com www.osona.com, www.naciódigital.cat i d’altres (www.gironainfo.cat, www.diariforestal.com, www.lagarrotxa.info, www.manresainfo.cat, …) feien que el servidor, a estones, anés molt “collat”.

Però des d’ahir això ja no passa. No em pregunteu perquè: no crec que tingueu ganes de llegir gran part de les hores de feina d’ahir i d’avui detallades. Però després d’estudiar la càrrega del servidor, i de dur a terme un procés d'”optimització” (sobretot en allò que respecta a les bases de dades, però també en termes d’utilització de memòria RAM dels processos que funcionen al web), sembla que tot ha tornat a la normalitat. Ara, a veure com aguanta, el servidor, l’enviament, demà al matí, dels butlletins d’osona.com i Nació Digital, perquè la quantitat d’adreces subscrites supera de llarg els correus que envio jo en un any.

En tot cas, estic content perquè funciona bé, i ràpid: tal com ha de funcionar i com ha estat dissenyat per fer-ho. I encara m’estranya que per haver retocat coses relativament poc importants, ara editar-hi i treballar-hi sigui, fins i tot, divertit. Deu ser veritat, allò que deia el Capità Enciam cada migdia…

Els petits canvis… són poderosos!

