Darrerament sembla que he tornat a veure missatges on m’asseguren que, en diversos webs o serveis, perdré el meu compte si no reenvio un missatge determinat a tots els meus contactes. Doncs bé, això, per norma general, no és cert. Però volia argumentar-ho una mica ja que sembla que, tot i que contínuament es desmenteix, continua passant de contacte a contacte.

Primer va ser el Messenger. Però ho he vist a Hotmail, al Facebook o a Whatsapp: gent que m’envia un missatge copiat d’algú que li ha enviat -d’algú que a la vegada, també li haurà enviat provinent d’algú que, a més, s’ha esmerat en traduïr-lo-. El missatge, clar i contundent: si no reenvies el mateix missatge a tots els teus contactes, perdràs el teu compte d’usuari.

Ara reflexionem un moment: imagineu-vos que sou els amos de Facebook. Que us gasteu un dineral en servidors web perquè a tothom li funcioni correctament; i que aquesta despesa augmenta quan hi ha més usuaris, o quan el servei s’utilitza més, o sigui, quan hi ha més missatges. Realment prendríeu la decisió d’obligar als vostres usuaris a reenviar-se missatges entre ells sense cap més objectiu que aquest? Al contrari, voleu que el servei s’utilitzi, perquè hi ha uns processos per rendibilitzar-lo basats normalment en publicitat o en subvencions per visites, però fora d’això, més aviat us interessaria que els usuaris el fessin servir d’una forma responsable i eficient.

Així doncs, d’on provenen aquests missatges? Normalment no s’arriba a saber. Potser d’algun bromista. O d’algú mal informat. O, en última instància, d’algú que s’ha llegit les normes d’algun servei concret -no tots- on expliquen que si no s’utilitza un compte d’usuari o no s’accedeix amb les dades personals al web durant un període (pot ser de 3 o 6 mesos, d’un any… depèn), el compte es desactivarà per evitar que es quedin massa registres que no es fan servir. Per tant, com a possible solució, una cadena d’aquest tipus sempre podria “despertar” algun altre usuari que no volem que quedi en l’oblit.

En tot cas, però, si fem un ús normal dels webs i serveis, i llegim les notificacions que publiquin, sabrem si cal o no fer aquest tipus d’accions. No només perquè ens ho digui un altre usuari i ho reenviem “per si un cas”. De la mateixa manera que els correus amb Powerpoints que acaben amb un “reenvia’l a 10 contactes o et cauran els cabells”, per exemple. Allò sobrenatural no és sempre el què cal seguir, diuen els científics. Escoltem-los una mica. I si mai això fos necessari, ni a Whatsapp, ni a Facebook ni a Hotmail els interessa perdre usuaris actius. Són la seva base. Llegia, fa dies, que precisament la “mercaderia” de Facebook és la més preuada: les nostres dades.

Anuncis