La frase del títol d’aquest apunt està caçada al vol a Twitter. La va dir ahir Ben Hammersley al #10encom i em va fer reflexionar, bàsicament, sobre la importància, també, dels noms propis o d’empreses, així com dels webs més influents com ara Facebook.

De fet, no és cap revelació dir que un nom no massa comú, sigui de persona o d’empresa, serà més visible a Google si algú l’arriba a buscar. Un cognom com el meu fa que sigui prou ràpid trobar-me. A mi, als meus cosins, i suposo que a algun familiar nascut a la vora de Vic. Com a mínim, serà més senzill de trobar que en Joan Garcia, que té el cognom més comú a totes les províncies catalanes.

En el cas de l’empresa, el seu nom, Sobrevia.net, la fa simple de trobar perquè és el mateix domini de la web, i pot dur a poques equivocacions. Però buscant Sobrevia també apareix, barrejat ja amb algú que es diu així de cognom. De fet, he vist casos en què la tria d’un nom per una empresa ha estat precedit per la recerca d’un mot que, o bé no aparegués a Google, o ho fés en poques ocasions.

Malgrat tot, però, continua la lluita per veure qui apareix millor col·locat en cerques comuns. Una lluita que Google, amb el temps, ha anat diluint amb una sèrie d’ajustaments en el seu algoritme de cerca que cada cop està més lluny d’aquells automatismes prou previsibles que anys enrere donaven ales a les anomenades link farms o granges d’enllaços per aconseguir un millor Pagerank. Ara estem en temps de la cerca social.

I això que voldrà dir, a mitjà termini? Que les cerques cada cop estaran més basades en allò que els nostres contactes, les nostres amistats, hagin visitat o recomanat. Aquestes recomanacions, més personalitzades i que també és probable que evolucionin cap a un sistema menys local i més temàtic, ens han de recordar una cosa que tampoc hem hagut d’oblidar en cap cas: ser el primer en una cerca a Google i no oferir un servei que ens diferenciï per la seva qualitat ens acabarà penalitzant, tard o d’hora. Abans ho feia menys, perquè podien arribar molts visitants que desconeixien el nostre servei, però aviat aquests visitants podrien accedir sabent l’opinió dels darrers clients sense necessitat que escollim i filtrem els millors testimonials al nostre web.

Queda dit. Si no ets a Google, no ets ningú. D’acord. Però si no fas bé la teva feina, ser a Google podria acabar valent per ben poc.

Advertisements