Etiquetes

, ,

Google ha comprat Zagat. Ho llegeixo al blog de l’Enrique Dans i em pregunto si un cercador ha d’oferir continguts, o quins motius podrien empènyer-lo a fer-ho. Perquè si partim de la base que un cercador és un gran agregador de continguts externs, per quin motiu adquireix una guia de restaurants per incloure, probablement, les valoracions a Google Maps?

Hi ha diverses respostes possibles. Una de les més convincents, com a mínim per mi, és que, malgrat que Google millora cada cert temps el seu algoritme de cerca per centrar els resultats en la qualitat i no en el posicionament pròpiament dit, i que això fa que cada cop sigui més probable que disposi de continguts rellevants, un automatisme no pot comparar-se amb el treball humà de recerca. I en certs serveis, on la cerca es basa també en valoracions, el fet d’incorporar informació prèviament verificada dóna un punt més de confiança a l’usuari.

Per altra banda, però, Google estaria desmarcant-se de la tasca d’un cercador com a tal, perquè ja no ofereix només contingut aportat pels usuaris, directa o indirectament, sinó que s’involucra en la creació de nous continguts, potser per necessitat o potser perquè també vol ocupar àrees importants de negoci a la xarxa. Unes àrees que farien recomanable, o com a mínim li donarien una excusa, per descartar resultats de la “competència” en aquests àmbits, tot i que això vagi també contra la filosofia d’un cercador obert, del “Don’t be evil” de Google.

Potser Google s’està buscant massa enemics. O potser té la seguretat que disposa de prou potencial com per superar-los, potser no en qualitat però si en usuaris, degut a la seva posició dominant en cerques o, com deia en Francesc Grau al seu blog, per ser la “pàgina d’entrada” a la xarxa de molta gent. Però Facebook, el competidor més directe en xarxes socials, li treu avantatge sense generar continguts. Foursquare tampoc crea els continguts del seu servei: són els usuaris qui els aporten. I la resta de cercadors semblen centrats en intentar oferir resultats de cerca més que moure’s en altres sectors, tot i que una bona part d’aquests estan força per darrere de Google.

I vosaltres què en penseu? Google ha de convertir-se en un “all-in-one” de la xarxa? Oferint accés a continguts externs, però creant-ne ell mateix i donant-los prioritat?

Anuncis