Etiquetes

, ,

Sovint em pregunto exactament què soc. Més concretament quan m’ho pregunten. “I tu a què et dediques?”. Suposo que com tots. Perquè si bé estem en un moment en què l’especialització, diuen, és la clau, cada cop més, potser amb l’excusa de la crisi, se’ns demana que siguem individus multidisciplinars. I, al final, ens convertim en individus multidisciplinars molt especialitzats, de manera que per posar-nos una etiqueta que resumeixi què fem necessitaríem línies i línies. O molta estona de xerrera.

Jo, quan descric les tasques que faig, de vegades escullo quina és la més rellevant en funció del context. Malgrat tot, soc programador. Programador especialitzat en PHP, a Sobrevia.net, per ser més exactes. Evidentment, però, puc programar en altres llenguatges. I realitzar tasques de maquetació CSS, si cal, que potser serien més adequades per a un dissenyador. Però també faig de periodista. Que no vol dir que ho sigui: és una altra de les coses que faig. Suport i publicació de notícies a Gironainfo.cat, assessorant o publicant notícies també a Nació Digital quan es tracta de temes relacionats amb informàtica, internet o noves tecnologies, a través del Canal Digital, així com amb articles d’opinió periòdics a Opinió Nacional. Tot això, malgrat que la tasca que hi desenvolupo és al departament tecnològic, des d’on desenvolupem les solucions tècniques amb les que es publica i es presenta el web, per no allargar-me massa a descriure què hi fem.

Darrerament, però, també he recuperat la docència, a l’ERAM, amb un curs d’especialització en eines 2.0 per a Community Managers dirigit per en Francesc Casadellà. Recordant vells temps -o no tant vells, quan també feia formació, des de cursos per a gent gran fins a sessions formatives en les primeres edicions de l’eWeek, quan encara vivia a Vic.

Ara bé: anem a fer un cop d’ull, a veure què en pensa la gent, d’això. Una mirada ràpida a Klout, que representa que determina els temes en què participo més, parla de “Community” i “Girona”. Descartem aquesta opció per veure què soc: es basen en què dic quan parlo per Twitter. I, evidentment, puc intentar dir tot el què soc, però no soc tot el què dic.

Mirant a les llistes de Twitter on m’han afegit, potser encara em desconcerto més. En veig dues anomenades emprendedores. Jo no em considero un emprenedor. De fet, Sobrevia.net és el nostre “Taller de projectes digitals”. I el terme “taller” és important; en Jose el va emprar per primer cop per diferenciar la feina que es feia en un taller dels de sempre: treballar. I de forma més o menys artesanal, per entendre’ns. Coneixem el producte perquè el fem nosaltres. No sé si en el seu moment vàrem “emprendre” en el sentit estricte que fa referència als emprenedors: llavors, jo pensava que empreníem més aviat una aventura que una tasca empresarial. Era força més jove que ara, tot s’ha de dir. Però segueixo pensant, encara ara, que l’etiqueta de “jove emprenedor” m’hauria estat una mica grossa. Era, i soc, programador. I professor. I he fet, i faig, de periodista. Però, evidentment, que algú vulgui posar-me, encara que sigui amb pinces, en un mateix sac amb gent a qui respecto molt i a qui considero realment emprenedors, no em desagrada pas, ep!

També veig que apareixo en llistes etiquetades, d’una o altra forma, amb el periodisme. Periodistes, mitjans, periodistes 2.0,  Que potser concorda més amb la imatge que en tinc jo, tot i que segurament és gent que em coneix per les meves aportacions en mitjans que per la meva tasca principal.

Hi ha, també, força llistes que incorporen el terme 2.0 o tecnologia. Evidentment, per les feines que faig, es pot entendre que sigui una forma simple d’encabir-me en un grup amb més gent. I, per tant, també segueixen la línia del què ja comentava.

I per si me’n quedava algun dubte, també apareixo en llistes anomenades girona o gent de girona. Ara ja recordo on visc. De fet, fins no fa gaire, també estava en llistes amb osonencs, però quan farà aviat 10 anys que no resideixo a Vic, és normal que se’m consideri cada cop més un “gironí” nascut a Vic que un “vigatà” afincat a Girona. Veuríem també alguna llista diversos, amics, dogs… que estan relacionades més amb la relació concreta que tinc amb la gent que ha creat les llistes que no pas amb qui o què soc.

En tot cas, sempre és bo saber què en pensen de nosaltres. No només buscant-nos a Google pel nom -que, en el meu cas, pel cognom, és força fàcil de trobar- sinó també sabent com ens categoritzen. De fet, segur que la gent a qui tinc jo en llistes, si fa el mateix exercici, trobarà coses curioses. Potser fins i tot jo m’he equivocat completament al posar-los en alguna. Si fos així, aviseu-me; no és pas amb mala intenció, és per distribuir una mica l’allau de missatges que mostra Twitter!

Ja per acabar, penso que seria interessant també saber com s’organitza la gent en les llistes de Facebook o Google+, però evidentment, el component “privat” que ofereixen fa que sigui més fàcil etiquetar a la gent, ja que la persona mai sabrà on l’has posat. Com a punt positiu, segurament no estarem en llistes d’algú que ens odïi: probablement el què diguem no li interessa gens i, per tant, no té cap sentit categoritzar-nos. No ens seguirà, o no ens aprovarà una amistat a Facebook.

