Etiquetes

,

Mil milions de dòlars són molts diners. Què deu buscar Facebook amb l’adquisició d’Instagram? Vol desinflar l’enemic o intentarà jugar dues cartes en paral·lel? Sigui com sigui, queden moltes preguntes per respondre…

L’anunci de la compra d’Instagram per part de Facebook  em va sorprendre. Tant pel dia (per nosaltres festa, i pels americans, i per molts altres, tornada d’un cap de setmana llarg) com per les xifres. Mil milions de dòlars. I també pel tracte que, segons les dues companyies, s’hauria fet: mantenir les dues xarxes de forma independent -evidentment, Facbeook no es tocarà, però Instagram també seguirà com fins ara, malgrat l’operació-. Segons com es miri, hi guanyaria més Instagram que Facebook.

Ara bé, cal tenir molts elements en compte. I també cal veure-ho des de diversos punts de vista.

30 milions d’usuaris a l’iPhone

Molts serveis i aplicacions firmarien ara mateix tenir 30 milions d’usuaris. I parlo de serveis o aplicacions multiplataforma. I això ho va aconseguir Instagram només a l’iOS, sense haver arribat a Android.

Android és una causa, no un efecte de l’operació

He llegit en diversos llocs que la gent sospitava que l’arribada de l’aplicació per Android havia estat ideada per Facebook abans de tancar l’operació de compra. Hi ha moltes proves per pensar el contrari. Però la majoria de gent que creia això són  usuaris d’iPhone, que veig que tenen una perspectiva molt tancada de la “resta de terminals”. Enumerem el què crec que és interessant saber:

– Facebook i Google no són precisament bons amics. Però en canvi, Microsoft té accions de Facebook. Per tant, si alguna cosa ha de portar l’entrada de Facebook a Instagram serà una aplicació per Windows Phone, i no per Android.

– L’aplicació per Android fa mesos que s’estava preparant. I segons la companyia, hauria de permetre arribar a Instagram a 100 milions d’usuaris, només a base de fotografies.

– Fa poques setmanes s’hauria tancat una ronda de finançament per Instagram: si l’operació amb Facebook hagués estat en preparació, no els hagués fet falta buscar finançament.

– Fa només uns mesos, Instagram estava valorat en 500 milions de dòlars. Realment val el doble, ara? I realment abans valia tant? Ja hi ha qui comença a parlar de bombolla.

Por o determinació?

Per una banda, l’explicació més ràpida que podem trobar és que a Facebook li ha entrat por i Zuckerberg ha tret el talonari. Però això només podria dur a un final, a mitjà termini: el tancament d’Instagram. Una mica com el cas Gowalla, tot i que llavors Facebook no va anar a buscar l’eina més utilitzada (Foursquare), ni mai es va entendre si havia estat, gairebé, una operació de rescat dels treballadors de la companyia.

Potser Facebook sap que Instagram fa les coses bé, i vol incorporar el talent al seu equip. Us imagineu, però, Microsoft contractant Tim Cook? Què passaria, hi guanyaria Microsoft o hi perdria Cook? Les reaccions dels usuaris d’Instagram -sobretot dels més antics, dels d’iPhone- han estat en gran part negatives. Els fa por el què pugui passar.

Però també hem de tenir en compte que potser diuen la veritat. Que l’objectiu és mantenir dues eines paral·leles. Per Facebook, tenir Instagram significa controlar el principal adversari en el camp de la fotografia a través del mòbil. Té un camp de proves de molts milions d’usuaris. Té el control de l’aixeta i té el talent que el forma en plantilla. No seria tant mala idea -sabent que ni li falten usuaris, ni li falten diners-, intentar netejar la seva imatge a mitjà i llarg termini demostrant que no s’ha convertit en un “menja-startups”.

Facebook és el nou Microsoft?

Aquesta és la imatge que sembla tenir. I si una cosa hem de tenir clara és que això és imatge. Que ens tornarem a deixar dur pel camí de la majoria. Aviat trobarem com fer sumar 666 amb les lletres del nom de Zuckerberg. Odiarem Facebook per ser Facebook i no perquè hagi fet res. O potser si, l’odiarem perquè han sabut trobar la manera de fer-se rics amb la seva feina.

Jo mai he defensat Microsoft, però més enllà de les crítiques en clau d’humor, Bill Gates va fer el què molts hauríem volgut aconseguir. I quan va tenir la major part del mercat, va perdre la simpatia de la gent. Potser Apple se’n salvarà, ara que Facebook hi és pel mig. Se l’odia per complicar la configuració de privacitat, per tenir un concepte massa ampli i, segurament, per ser la xarxa social amb més usuaris de lluny vers la resta. Però s’oblida que és la que més control acabarà tenint per part de les autoritats, que és a la que més li costa fer canvis precisament per la massa d’usuaris i, per tant, ha perdut completament el sentit innovador d’una xarxa social emergent.

Però veient què va fer Google amb el Google+, potser té mèrit que Facebook aguanti tant. I potser si que en realitat els interessa mantenir Instagram. I, siguem clars, si jo hagués tingut una idea així i l’hagués executat com Systrom, quan m’arribés la trucada d’una oferta així, hauria dit que si abans de sentir els dos últims zeros.

Anuncis