Etiquetes

, , ,

Dilluns passat ens assabentàvem de l’adquisició d’Instagram per part de Facebook per mil milions de dòlars. Una setmana després, el què més preocupa a tothom és, per ordre, què passarà amb Instagram, i quins motius van empènyer Facebook a gastar-s’hi tants diners.

Mark Zuckerberg va donar algunes pistes al parlar de l’adquisició el dilluns mateix: millorar l’experiència dels usuaris de Facebook en l’àmbit fotogràfic i mòbil gràcies a l’aportació i el coneixement de l’equip d’Instagram. Però això no ha semblat suficient a ningú, i durant tota la setmana, he llegit desenes d’articles que parlaven o bé del futur de l’aplicació fotogràfica Instagram, o de quins podrien ser els motius de l’adquisició, que segons s’ha publicat, hauria estat, a més, una decisió presa en 48 hores.

Què passarà amb Instagram?

A curt termini, segurament, res. Tot seguirà igual. Facebook deu saber que molts dels usuaris d’Instagram segurament tenen compte a la xarxa social de Zuckerberg. Però de tots els usuaris, aquests tenen valor. Però el què té més valor és Instagram i l’experiència que aporta a aquests usuaris. Una interfície senzilla. Una aplicació d’Android de 13Mb que funciona realment ràpid, mentre la de Facebook és lenta i mal organitzada. Una companyia com Facebook, que ha arribat on ha arribat, no hauria de cometre l’error d’enverinar mil milions de dòlars just després de pagar-los fent experiments extranys.

Instagram val mil milions de dòlars?

Si Facebook els ha pagat, els val. Tot i que no tothom hi estigui d’acord, o que no hi hagi altres arguments. Però aquí cal tenir en compte dos punts que he llegit també en moltes ocasions:

– Instagram acabava d’aconseguir una nova ronda de finançament just abans que Facebook sortís a borsa. Es convertia així en l’única amenaça real per Zuckerberg i, com diuen en anglès, “if you can’t beat’em, join’em“. Que hauríem de canviar el join them (uneix-t’hi) per un buy them (compra’ls).

– Amb certa visió de futur, probablement aquesta xifra es pugui rendibilitzar tard o d’hora si Facebook dóna certa llibertat o rellevància a l’equip d’Instagram dins del procés de desenvolupament de la xarxa social.

N’hi afegiria dues més. Una que també he llegit, i que versa sobre la necessitat de Facebook de demostrar qui és i què pot fer menjant-se a la competència per convèncer els possibles futurs accionistes; i una altra que no he vist enlloc, però de la que segur que s’ha parlat: en el fons, el redisseny de Google+, tot i que ha tingut cert ressò, ha estat relegat gairebé a un breu per darrere dels articles d’anàlisi de l’adquisició de Facebook. Potser ningú ho havia pensat, a la xarxa social, i probablement no sabien què preparava Google, però la jugada els hauria sortit rodona.

Millorarà Facebook?

Aquest és el gran interrogant. Ja m’agradaria que la xarxa social amb més usuaris prengués de nou exemple de Google+, com ja ho va fer amb els cercles presentar les llistes, o amb les vídeo-conferències. I ara, amb l’arribada de l’equip d’Instagram, podria aprofitar que hi ha una bona base d’enginyeria i experiència d’usuari per decidir-se o bé a millorar l’aplicació per mòbils o per substituir-la completament per un web mòbil més convincent. Però sembla que haurem d’esperar. El temps ens dirà si l’operació ha estat només orientada a convèncer possibles accionistes o també a millorar i evitar un estancament de Facebook.

Advertisements