Etiquetes

, , ,

Quan vaig parlar sobre com internet dilueix les fonts de les informacions, ho pensava perquè sovint, quan llegeixo o sento notícies que semblen rumors (tema del que també n’he parlat no fa gaire) m’agrada poder-les confirmar d’alguna manera ràpida. Així, dies enrere vaig trobar-me en una situació així que he pensat que podria servir d’exemple sobre maneres que tenim d’intentar esbrinar si una notícia pot tenir credibilitat o no.

El cas que us explicaré es basa en la notícia sobre l’aparició del Samsung Galaxy Note 3 Neo. La notícia havia aparegut en alguns webs americans, com ara Engadget. D’allà, quedava clar que la font d’on ho havien trobat era un web anomenat SammyToday. Aquest altre article citava com a font un web del domini SamsungMedia.pl, que era l’oficina de premsa de Samsung a Polònia i estava tot en polonès. Després de mirar la nota de premsa traduïda en anglès amb Google Translate, que semblava força convincent, vaig veure amb un whois que era el propietari del domini samsungmedia.pl era una empresa dedicada al registre de dominis. Per sortir de dubtes, vaig comprovar que la traducció de la portada del web de Samsung a Polònia, un cop traduïda a l’anglès, tenia un enllaç a la capçalera amb el text press office (que en polonès és biuro prasowe, pel que sembla) cap al domini samsungmedia.pl.

Podríem dir que la notícia es podria donar com a certa. Però també és clar que encara m’haurien pogut enganyar:

– La meva connexió podria (a causa d’un virus o DNS poisoning) fer que veiessin alguns webs diferents, com la portada de Samsung a Polònia. Per això, es pot fer comprovar des d’una ubicació diferent.

– Algú podria haver fet algun canvi il·legítim al web oficial de Samsung a Polònia. En aquest cas, poc podríem fer-hi, però és poc probable que un fet així passés desapercebut.

I, amb tot, hi hauria una opció més directa: agafar el telèfon i trucar. Però d’aquesta manera ens estalviarem diners en trucades internacionals, i segurament, acabarà sent més ràpid per, d’entrada, pensar en la notícia com un rumor sorgit d’algun article d’anàlisi o com una informació amb prou base.

Anuncis