Etiquetes

, , ,

Si, Facebook es gastarà pràcticament 20.000 milions de dòlars per comprar WhatsApp i deixar-lo tal com està. He publicat la notícia al Canal Digital de Nació Digital, i he estat reflexionant-hi: què en treu Facebook de tot això? Va comprar Instagram en un procés semblant: anunci de l’adquisició, publicació d’una nota a Facebook i apunt al blog de la companyia adquirida assegurant que res no canviarà.

I ens podríem preguntar, llavors, què n’ha tret Facebook de comprar Instagram? I WhatsApp? I el cert és que n’ha obtingut moltes coses més que una empresa més. A poc a poc, Zuckerberg està formant un nucli amb les aplicacions que molta gent té als seus mòbils, sobretot després de veure que Facebook punxava en aquest àmbit. La publicació de Facebook Paper als Estats Units també hi té alguna cosa a veure. El mòbil, de fet, no és interessant només per ser mòbil. Ho és perquè gairebé tothom en té, i l’objectiu és que es pugui deixar de banda el “gairebé”. Més barats -en alguns casos- que un ordinador, sempre a sobre… en el fons, Facebook s’està guanyant ser imprescindible, no tant sols com a Facebook sinó també pel què ofereix -encara que sigui seu a cop de talonari.

Més enllà dels diners, Facebook vol el poder. O ser molt rellevant: vol ser com Google, que no podem imaginar-nos la tecnologia d’avui en dia sense el cercador, ni tampoc com seria el dia a dia sense ell. Així com en el cas d’Apple la seva importància es remet a la creació d’un producte determinat -que també ha estat necessari per ser on som, vist com ha evolucionat el sector des del primer iPhone-, Facebook ha optat per la via de Google, la dels serveis. Ser-hi, sempre, independentment del dispositiu i la marca.

I ara caldrà veure si, com va passar amb Instagram, l’adquisició repercuteix en un descens d’usuaris -mínim, això si- a WhatsApp. Potser afavoreix una mica a Telegram, però personalment crec que no hi té res a fer. Telegram o qualsevol alternativa podria tenir molts usuaris, però li costaria anys arribar a substituir WhatsApp, que està instal·lat pràcticament en qualsevol mòbil -i la gent ho paga! que no deixa de ser una excepció encara que siguin 90 cèntims de res cada any-.

Un últim dubte: no té massa poder, Facebook, ja? I Google? No sembla que preocupi prou, així que deu ser cosa meva. Però ara mateix, per treballar i comunicar-me amb molta gent, depenc totalment de tres empreses: Facebook, Twitter i Google. La resta els podria trobar a faltar, però aquests són la base de la meva vida connectada, que és un percentatge força elevat del temps total, val a dir. Soc el seu esclau? Soc un beneficiari de la seva feina per intentar oferir-me serveis gratuïts i de qualitat?

Ai, el futur…

Advertisements