Etiquetes

, ,

Els “grans” no volen o no poden innovar, i resten a l’espera dels moviments del sectorEl més destacat del Mobile World Congress d’enguany és la xifra de visitants. 85.000 persones és un increment molt pronunciat respecte a l’edició de 2013, on van assistir-hi unes 72.000 persones. La presència del Mark Zuckerberg, la compra de WhatsApp per part de Facebook, i activitats com 4YFN poden explicar part del creixement, més que no pas les novetats que s’hi hagin pogut veure. Això si, de tendències, tantes com vulguem.

Tendències com l’especialització dels mòbils: Samsung opta per la salut (càlcul de ritme cardíac al Galaxy S5, així com el Gear 2 i el Gear Fit), mentre Sony segueix amb la seva intenció de fer terminals que es puguin mullar, seguit ara per altres fabricants com Fujitsu, que tenia pantalles tàctils on es podia notar (en vibracions al dit) el relleu dels objectes que representava. Carregadors d’hidrògen -massa verds, però una opció de futur per obtenir energia més neta-, mòbils sostenibles, i xarxes, moltes xarxes. De fet, els fabricants, obedients, porten connectivitat 4G als seus terminals i intenten actualitzar les versions d’Android una miqueta més, en alguns casos. Estirar la vida d’un mòbil de 700 euros és important, però l’estratègia de futur és tenir més opcions assequibles: hem vist molt terminals “normals”, amb bones prestacions però sense cridar excessivament l’atenció, al rang de preus d’entre 200 i 400 euros, més que no pas dels de gamma més alta, seguint una mica l’opció de Motorola, de no crear eines tant potents, però més centrades en ser realment útils gràcies a sensors determinats, o a l’aprofitament intel·ligent de les seves especificacions.

Rellotges intel·ligents, tants com vulgueu. Això si, jo els trobo a faltar alguna cosa. Potser de tant llegir-ne possibilitats m’havia fet massa il·lusions: al cap i a la fi, ens diuen l’hora i, a més, interactuen en molts casos amb el telèfon. I, pel què diuen, la bateria els millora, en general. Serà qüestió de provar-ne algun, però de moment no tinc decidit quin podria agradar-me.

Això si: els cotxes intel·ligents són també la tendència d’enguany. Vehicles a molts estands: un Tesla a Telefónica, Mercedes a Qualcomm, els de Ford, un Volkswagen a HTC… pantalles grans i tàctils, vehicles que ens escolten i intenten entendre’ns… cada cop s’acosta més un futur que encara no sabem si veurem, on no haurem de conduir i el vehicle estarà al nostre servei, sense gairebé moure les mans. Potser només és una utopia, o la moda de 2014, però els passos dels fabricants semblen ferms. Creuem els dits.

Ara bé, si per una cosa és important el Mobile World Congress és per l’altre partit que juguen operadores, governs o fabricants i on deuen haver parlat del 5G, de la itinerància o de l’ús del Wi-Fi també per part d’unes operadores que veuen com fins i tot Facebook els vol prendre clients amb Internet.org. Barcelona n’és el punt de trobada, en una situació estratègica important, de la que esperem que se’n pugui treure profit.

I, amb tot, em segueix sorprenent la gran quantitat de fires diferents que pot ser el Mobile World Congress: per alguns, és el lloc on anar a veure terminals i “wearables” -i n’hi ha per no acabar-se’ls. Per d’altres, és on trobar personalitats importants i escoltar què en pensen del futur de les comunicacions mòbils. També hi ha aquells pels qui anar-hi és prendre un pols de la situació general de l’extensió de la xarxa, sobretot en mercats interessants per a inversors. I d’altres hi van a fer contactes comercials, sigui en l’àmbit del maquinari o del programari. En resum, el sector mòbil ha estat a Barcelona, ha ensenyat les seves cartes, i s’ha donat el tret de sortida a un altre any que serà, com l’anterior, decisiu pel sector mòbil. Estem en temps de canvis grans i ràpids. I si és per millorar, que així segueixi.

Anuncis