En un dia com avui sembla inevitable parlar de llibres i de lectura, i el cert és que hi ha més coses a dir del què podria semblar. Com a mínim per mi: els meus hàbits de lectura han anat canviant amb el pas del temps, i pel què veig, sembla que no soc l’únic. Però Internet, per si sol no fa que llegim menys, al contrari: en el meu cas, no paro de llegir. Però no sempre per plaer.

Per entendre’ns: a la meva feina, molt sovint he de llegir manuals i documentació, notes de premsa o fòrums especialitzats. A això hi he de sumar el temari de la UOC que em correspongui a cada semestre i algun llibre que intento seguir, tot i que no sempre els puc llegir al ritme que m’agradaria: per això sovint em guardo la lectura per plaer per les vacances.

Potser és cert, però, que com he llegit en diversos articles, Internet ens distreu: Twitter, Facebook, YouTube… passem molta estona pendents de “novetats”, que siguin curtes i molt visuals, just al contrari de com seria un llibre. Però això no ens hauria de fer deixar de llegir. Al contrari, posar l’iPad en “mode avió” i llegir-hi un llibre pot ser una bona opció. O posar-lo en mode avió, deixar-lo a la taula i obrir un llibre, que també és una opció pels qui prefereixen “notar el tacte del paper”, igualment respectable, tot i que jo no recordo haver tingut mai aquesta sensació.

Sant Jordi, el dia del llibre. Avui se’n vendran més de l’habitual, i alguns recuperaran, breument, el bon costum de llegir. El cert és que, per molts fòrums o manuals que hagi de veure, entendre i resumir al cap del dia, no és comparable a asseure’s i traslladar-se a móns, reals o ficticis, d’aventures, tragèdies o diversió. Llegir, siguin llibres o documentació, ens fa créixer i aprendre. Mantinguem la tradició!

