Etiquetes

,

Ahir vaig actualitzar el meu ordinador a Windows 10. Tot el què us expliqui es basa, per un costat, en el fet que el meu ordinador és pràcticament nou -i potent- i jo soc informàtic. Per tant, parlo per mi, però després de veure les crítiques que -com sempre- li cauen a Microsoft, potser estaria bé argumentar-les una mica, i veure si es poden mantenir. (També podeu llegir l’article més formal que vaig publicar ahir a Nació Digital: Windows 10 arriba al gran públic)Evidentment, quan surt un nou Mac OS X, soc el primer que recomana esperar unes setmanes -o mesos. He vist bestieses provocades per errors que una gran empresa “no hauria de cometre”, però comet. Això passa: li passa a Apple, a Microsoft i a Google amb Android. Així que si no esteu acostumats a formatejar i reinstal·lar, el cas del Windows 10 és exactament el mateix. Espereu-vos una mica: ara que el sistema operatiu ha sortit al camp de batalla, a molts dispositius i països, és probable que es vagin arreglant i polint coses.

La primera, per si voleu provar-lo: pot ser que no pogueu instal·lar-lo si teniu més d’un disc dur connectat (intern o extern). Si fos així, obriu l’ordinador i desconnecteu els cables (corrent o dades, tant fa) de tots els que no siguin el disc de sistema. Si no sabeu distingir quin és i esteu fent servir un ordinador que necessitareu, potser seria millor deixar-ho estar i esperar.

Sobre el sistema operatiu en si mateix: desconec el seu rendiment en ordinadors més antics. Val a dir que treballo en un i7 amb 16Gb de RAM i disc dur SSD: vaig canviar el meu antic core 2 duo fa poc més de mig any. En tot cas, si que he notat una millora en l'”experiència d’usuari” en el sentit de la velocitat. Crear carpetes, renombrar-les, copiar arxius de text petits… ara en aparença és més ràpid, tot i que probablement sigui més per canvis “estètics” o de presentació, però s’agraeix. En el meu cas utilitzo moltíssim el teclat, i que els canvis en pantalla siguin ràpids facilita molt l’ús de combinacions de tecles, fletxes, tabulador, etc…

També és d’agrair que torni el menú d’Inici. Fins ara no m’he adonat que el trobava a faltar. Prémer el botó de Windows del teclat i quedar-se amb una pantalla estranya, amb informació personalitzable que mai em va interessar personalitzar, i que es tancava amb Alt+F4 (o minimitzant-la, actuava com una finestra més) em semblava desconcertant. Més d’un any fent servir el Windows 8+ al meu equip de treball i mai m’hi vaig acostumar.

Una història a part és l’Edge, el substitut de l’Internet Explorer. Em fa falta provar-lo més, però fins ara n’estic molt content i m’ha sorprès gratament. Arrenca ràpid, carrega els webs ràpid (de vegades sembla que més que el Chrome i tot) i els renders són correctes. L’IE al Windows 8.1 en el mateix ordinador tardava en arrencar, es penjava sovint i era, en definitiva, un infern. Internet Exploter, vaja.

Ara bé: he llegit molts articles parlant dels errors, lentitud i problemes. Volia fer un darrer apunt: estem parlant d’actualitzacions d’un sistema operatiu. Així que el rendiment del Windows 10 dependrà, també, de com s’hagués tractat l’anterior versió de Windows, els programes instal·lats i, evidentment, l’ordinador on s’executi. Però cal tenir en compte que a l’actualitzar -per obtenir-lo gratuït- ens estem enduent tot el què vam “tocar” en versions anteriors. I pels qui som amics de remenar per carpetes del Windows, ja hauríem de saber que correm el risc de carregar-nos les coses. En canvi, després, correm sorpresos per fòrums a explicar com de malament ens funciona.

Som animals de costum, s’ha de criticar a Microsoft i fa massa temps que ho fem.

En resum, però, per mi el Windows 10 és una evolució del sistema operatiu de Microsoft. Tant de bo sempre s’hagués obligat a passar totes les actualitzacions (si no el voleu pagar, podeu fer servir Linux enlloc de buscar-ne còpies pirates!). Només em molesta, per la falta de costum, que la barra sigui tant negra i les icones tant simples. Però ara tinc més espai lliure al disc dur (després d’esborrar la instal·lació anterior que s’havia guardat com a còpia: no vull tornar mai més al 8.1 si ho puc evitar :D) i, havent-hi estat unes 10 hores fent-lo treballar en moltes tasques diferents (treballant, o sigui, en casos “reals”) no he tingut cap mena de problema. Esperem que segueixi així, que mai se sap.

Anuncis