Etiquetes

, ,

WhatsApp ha anunciat que deixarà de cobrar els 0,89 euros l’any de subscripció i passarà a ser completament gratuït. Ho expliquen al seu blog, on també deixen entreveure el seu nou model de negoci. D’aquesta manera, el client de missatgeria que va comprar Facebook deixa de ser una de les poques aplicacions amb peatges que funcionava. Tot i que menys d’un euro a l’any no devia ser una fortuna, tenint en compte la despesa d’infraestructura que suposa cada usuari.

Sembla evident, sobretot per l’anunci oficial, que WhatsApp s’unirà a l’estratègia del Facebook Messenger: enlloc de pagar, la companyia generarà ingressos fent-nos visibles a empreses. Ho diuen així:

Starting this year, we will test tools that allow you to use WhatsApp to communicate with businesses and organizations that you want to hear from. That could mean communicating with your bank about whether a recent transaction was fraudulent, or with an airline about a delayed flight.

De manera que potser una fusió amb l’altra plataforma de missatgeria de la mateixa companyia encara queda lluny, però si que s’ha optat per acostar l’estratègia de monetització. Ho han repetit mil cops arreu: si no paguem per un producte, nosaltres som el producte. I, a més, tenim encara el record de Fotolog: els serveis gratuïts semblen tenir un cicle de vida basat en la quota d’ús i, quan aquesta cau durant mesos per sota d’uns mínims, el servei desapareix; de vegades oferint-nos opcions per endur-nos el contingut, però d’altres només tanca. I en altres ocasions, ho fa forçat per l’aparició d’altres opcions, pròpies o alienes, com el cas de Zite.

De moment, però, assistim a un moviment estratègic d’un gegant com Facebook, que ara semblaria una bajanada pensar que tancarà. El temps ens ho dirà: cinc anys poden passar molt ràpid, i llavors haurem de veure què utilitzem i com ho utilitzem. Potser som tots, ja, en una xarxa nova basada en la realitat virtual. Potser hem tornat a comunicar-nos per correus electrònics. Però mentrestant, haurem pogut veure què ens prepara Zuckerberg a WhatsApp.

Ara per ara, l’únic que tenim és una petita declaració d’intencions des de WhatsApp:

[…] while still giving you an experience without third-party ads and spam.

Així que ens en refiarem mentre ho observem atentament: sabem que probablement no hi hagi una API per crear noves aplicacions basades en WhatsApp -que potser seria un moviment perillós en l’àmbit dels robatoris d’informació- ni brossa, tot i que caldrà veure com es tradueix tot això a un sistema útil tant pels usuaris com a nivell de recaptació per part de la companyia.

I mentrestant, es reobre l’etern debat: com podem cobrar a uns usuaris que quan se’ls demana com prefereixen pagar pels serveis que reben, comencen a buscar una alternativa gratuïta? Com s’ha de posar en valor un servei que, en general, és també més còmode d’oferir sense les obligacions i limitacions d’un contracte? Preguntes molt presents a tot tipus de continguts a la xarxa: des del periodisme fins els cercadors, passant per jocs, eines i xarxes socials. I la majoria, encara, sense una resposta clara.

Advertisements